
Kurucu

Mesaj Sayısı: 58
Katılım Tarihi: 12.11.17
|
Yedinci Osmanlı Padişahı ve İstanbul\'un Fatihi
Saltanatı: 1451-1481 Babası: II. Murat Han Annesi: Hatice Alime Hüma Hatun DoÄŸumu: 30 Mart 1432 Vefatı: 3 Mayıs 1481
Sultan Murat Han, oÄŸlu ÅŸehzade Mehmet\'i yalnız din ve fen ilimlerinde yüksek bir tahsil yaptırmak ve bir takım kültür dillerine (Arapça, Farsça, Latince, Yunanca ve Sırpça) sahip olarak yetiÅŸtirmekle kalmadı. O, bu kudretli ve kabiliyetli ÅŸehzadeye tecrübeli devlet adamlarından ve büyük alimlerden müteÅŸekkil yüksek bir muhiti, maddi-manevi bakımlardan devrin en üstün bir ordusunu ve nihayet bütün düÅŸmanlarını ve Haçlı ordularını yere seren rakipsiz ve saÄŸlam bir devleti de miras bırakmıştı. Bununla beraber 21 yaşında tahta oturan genç Hakan, daha ilk günlerde devleti ve ordusunu daha büyük hamleler yapacak bir kudrete ulaÅŸtırdı. ÅžehzadeliÄŸinden beri bir an önce İstanbul\'u fethetmek ve Hazret-i Peygamber\'in \"Konstantiniyye (İstanbul) muhakkak fethedilecektir. Bu fethi yapacak hükümdar ne güzel hükümdar ve onun askerleri ne güzel askerdir.\" müjdesine mashar olmak istiyordu. Bu gaye ile askerî tarihin kaydettiÄŸi ilk büyük ateÅŸli silahlar ve toplar ile ordusunu dayanılmaz bir kudret haline getirdi. Ayrıca 1000 yıllık tarihi boyunca bütün muhasaraları muvaffakiyetsizliÄŸe uÄŸratan surları aÅŸmak için seyyar kuleler kurdu. Nihayet 6 Nisan\'da baÅŸlayan kuÅŸatma, 22 Nisan\'da Fatih\'in donanmayı BeÅŸiktaÅŸ\'tan Haliç\'e indirmesiyle çok ÅŸiddetli bir duruma girdi. 29 Mayıs 1453\'te yapılan son taarruzla ÅŸehri alarak OrtaçaÄŸ\'a son verdi. Beyaz bir at üzerinde ve muhteÅŸem bir alayla Topkapı\'dan ÅŸehre giren Fatih Sultan Mehmet, doÄŸruca Ayasofya\'ya gitti. Kapıya gelince attan inip, secdeye vardı. Mabedi temizletti, tasvirlerden kurtardı ve ilk Cuma namazını orada bütün gazilerin sevinç ve heyecanları içinde kıldı. Daha sonra Ayasofya\'nın kıyamete kadar cami kalmasını yazılı vasiyet ve vakıf eyledi. Fatih Sultan Mehmet bundan sonra, Osmanlı Devleti\'ni bir Cihan İmparatorluÄŸu haline getirme ve İslamiyet\'i bütün dünyaya yayma mücadelesine giriÅŸti. O; \"Dünyada tek bir din, tek bir devlet, tek bir padiÅŸah ve İstanbul da cihanın payitahtı olmalıdır\" diyordu. Nitekim bu gaye ile Fatih kısa zamanda Anadolu\'da İsfendiyar, Trabzon, Karaman ve Akkoyunlu memleketlerini ilhak etti. Dulkadir beyliÄŸi ile Kırım hanlığını tabiiyeti altına aldı. Yunanistan, Arnavutluk, Bosna-Hersek, Sırbistan (Belgrad hariç), Eflak-BoÄŸdan ve sair ülkeleri fethetti. Birçok krallık, imparatorluk, hanlık ve beylik ortadan kaldırıldı ve Osmanlı toprakları Tuna\'dan Fırat\'a kadar yayıldı. Anadolu\'da milli birlik tesis edildi. Bu büyük Türk Sultanı 1481 senesi ilkbaharında üç yüz bin kiÅŸilik bir ordunun başında olarak yeni bir sefere çıktı. Ancak, Hünkar çayırı denilen mevkide hastalandı ve çok geçmeden 3 Mayıs 1481\'de vefat etti. Özel doktoru olan Yahudi dönmesi Yakup PaÅŸa tarafından zehirlendiÄŸi de söylenmektedir. Naşı, adına yaptırdığı caminin bahçesine defnedildi. Sonra üzerine türbe yapıldı. Fatih Sultan Mehmet, ince yüzlü, uzunca boyla, dolgun vücutlu olup, seyrek güler, yüzüne bakıldığında hürmet ve korku telkin ederdi. Her ÅŸeyi öÄŸrenmek isteyen zeki bir araÅŸtırıcı idi. Harp sanatından çok hoÅŸlanır, yapacağı seferlerden en yakınlarını bile haberdar etmez ve bunların gizli kalmasına çok dikkat ederdi. \"Sırrıma sakalımın bir tek telinin vakıf olduÄŸunu bilsem onu yolar atarım\" sözü meÅŸhurdur. SoÄŸuÄŸa-sıcaÄŸa, açlığa-susuzluÄŸa ve yorgunluÄŸa karşı çok dayanıklı idi. Trabzon üzerine çıktığı seferde Zigana daÄŸlarını yaya olarak bin bir müÅŸkilatla geçerken yanında bulunan Uzun Hasan\'ın annesi, Sara Hatun; \"Ey oÄŸul! Bir Trabzon için bunca zahmet deÄŸer mi?\" deyince, yüce Hakan; \"Bu zahmet din yolunadır, ahirette Allahü tealanın huzuruna varınca inayet ola. Zira elimizde İslam kılıcı var. EÄŸer bu zahmeti ihtiyar etmezsek bize gazi demek yalan olur\" cevabını verir. Fatih, büyük ilim, din, kültür ve sanat adamlarını etrafında toplayarak İslam medeniyetine yeni bir hamle verdi ve İstanbul\'u devrinde bu medeniyetin ve dünyanın en yüksek bir merkezi halime getirdi. Molla Gürani, Hocazade, Molla Hüsrev, Hızır Bey, Molla Yegan, Ali KuÅŸçu ve AkÅŸemseddin meclisinin en mühim simaları idi. Devrinde Osmanlı Devleti\'nin bütün temel müessese ve teÅŸkilatı en mükemmel bir hale geldi. Zeytinyağı döktürerek insanlık tarihinde \"yaÄŸla makine soÄŸutmasını\", havan topunun balistik hesap ve planını yaparak dik mermi yollu ilk silahı keÅŸfeden de odur. Yine onun devrinde baÅŸta İstanbul olmak üzere, imparatorluÄŸun bütün ÅŸehirleri cami, mescit, medrese ve sair eserlerle donatılmıştır. Bunu Böyle Bilesiniz Fatih Sultan Mehmet Han\'ın namaz kılınmasına dikkat edilmesi hususunda Rum vilayetlerine gönderdiÄŸi ferman ÅŸöyledir: \"Allahü teala, emirlerinin yerine getirilmesini bize nasip ve müyesser eylesin. Bu hükümde bildirmek istediÄŸim husus ÅŸudur: Rum diyarındaki ÅŸehir ve kasabalarda ve buraların köylerinde yaÅŸayan müslüman ahali, İslam dininin emir buyurduÄŸu farzları yapıp, sünnetlerine riayet etmekte, Kelam-ı kadime ve Furkan-ı mecide yani Kur\'an-ı kerime, hadis-i ÅŸeriflere uymakta gevÅŸeklik gösterip muhalefet ederler imiÅŸ. Allahü tealanın \"Namazı ikame ediniz:\" emrini çiÄŸneyip; \"Namaz dinin direÄŸidir. Onu dosdoÄŸru kılan dinini ikame etmiÅŸ olur. Terk eden dinini yıkmış olur.\" hadis-i ÅŸerifine uymayıp, tuÄŸyan yoluna sapanlar ve böylece mescit ve camileri viraneye ve harabeye döndürüp, fısk ve fücur, yani günah iÅŸlenen yerleri mamur ederler imiÅŸ. Bu ve buna benzer haberler bize ulaşıyor. EÄŸer bunlar doÄŸru ise, emr-i bil ma\'ruf ve nehy-i anil münker eylemek üzerime vacip olduÄŸundan, ileri gelen bir adamımı bu iÅŸ için vazifelendirdim. O inceleyip takip edecek. Åžöyle emir eyledim ki: \"Her kim namazı terk ederse, dövülmek ve mali cezaya çarptırılarak ta\'zir eylemek meÅŸru olduÄŸundan, İslam dininin emri gereÄŸi artık Rum diyarında namazını geçirenler tespit edilip, tamam haklarından gelinsin. Halka namaz kılmaları tenbih edilip, kılmayanlar hakarete uÄŸratılıp teÅŸhir edilsin. Hiç kimse ne olursa olsun bu icraata mani olmaya!.. Rum sancağı beyleri ve kadıları ve subaşıları ve bunların emrindeki diÄŸer memurlar gönderdiÄŸim vazifeliyle bu hususta elbirlik edip yardımcı olalar. Böylece İslamiyet\'in yüce ahkâmı, emri ve yasaklarını yerine getirmekte gevÅŸeklik ve tenbelliÄŸe asla meydan verilmeye, Öyle ki, mescitler dolacak, medreseler mamur edilecek ve din-i İslam kuvvetlendirilmiÅŸ olacaktır. Böylece müslümanlar refah, huzur ve saadet içinde olup, PadiÅŸahın devam-ı devletine ve kudretinin artmasına duacı olacaklardır. Bunu böyle bilesiniz. Alamet-i ÅŸerifeme (tuÄŸrama) itimat kılasınız.\"
HAKKINDA YAZILANLAR 1.Fatih\'in İçsel Dünyası Nezihe Araz Dünya Yayıncılık / İnceleme - AraÅŸtırma Neden Fatih Bu kitap kendi bilgimi artırmak ve bazı sorularıma yanıt bulmak için yaptığım araÅŸtırmalardan doÄŸdu. BaÅŸlangıç tarihi İstanbul fethinin beÅŸyüzüncü yıldönümüydü. Ben, bir tarihçi, bir tarih yazarı deÄŸilim. Ama elimdeki birikim Osmanlı\'ya, Osmanlı kültürüne, Osmanlı sanatına ait ilgi çekici ÅŸeyler söylüyor. Biz ise, Osmanlıyı gerektiÄŸi gibi bilmiyoruz. Tanımıyoruz, araÅŸtırmıyoruz. Ama onun hakkında doÄŸru-yanlış, çok çeÅŸitli hükümler verebiliyoruz. Bu davranışı çok yanlış buluyorum. GeçmiÅŸimizi iyi bilmeden bugünü ve geleceÄŸi yaÅŸamak, bilmek, deÄŸerlendirmek hem yanlış, hem eksik bir yöntem oluyor. Oysa yarınlara ulaşırken geçmiÅŸin tüm olayları, yol gösterici, örnek verici olarak bize gereklidir. Fatih, Osmanlı Devletinin yüzyılları içinde sadece 50 yıl kadar bir zaman sürecini iÅŸgal etmiÅŸ. Ama bu süreç içinde yaptıkları, yaÅŸadıkları insanı ÅŸaşırtacak bir çizgide. Özellikle bilim, sanat ve insancıllık konularında. 1453 Konstantinopl KuÅŸatma Güncesi Nicolo Barbaro Çeviri Yurdakul FincancıoÄŸlu Büke Y. İstanbul 2001 Elinizde tuttuÄŸunuz kitap, Osmanlı İmparatorluÄŸu ve Türkiye Cumhuriyeti hakkında Batı ülkelerinde yayınlanmış, kaynak niteliÄŸindeki özgün kitapları Türkçeye kazandırma düÅŸüncesinin meyvesidir. KuÅŸatma Güncesi 1453\'ün yazarı, Venedik Cumhuriyeti eÅŸrafından bir ailenin çocuÄŸu olan gemi doktoru Nicolo Barbaro\'dur. Barbaro, Sultan Mehmet Il\'nin 1453\'teki adıyla Konstatinopl\'u kuÅŸatma altına aldığı günlerde, kentte bulunuyordu; kent Türklerin eline geçinceye kadar da orada kalmış ve yaÅŸananları kendi bakış açısından gün gün not etmiÅŸtir. (Arka Kapak) 1453 Konstantinopl KuÅŸatma Güncesi Nicolo Barbaro Büke Y. İstanbul 2001 Çeviri Yurdakul FincancıoÄŸlu Elinizde tuttuÄŸunuz kitap, Osmanlı İmparatorluÄŸu ve Türkiye Cumhuriyeti hakkında Batı ülkelerinde yayınlanmış, kaynak niteliÄŸindeki özgün kitapları Türkçeye kazandırma düÅŸüncesinin meyvesidir. KuÅŸatma Güncesi 1453\'ün yazarı, Venedik Cumhuriyeti eÅŸrafından bir ailenin çocuÄŸu olan gemi doktoru Nicolo Barbaro\'dur. Barbaro, Sultan Mehmet Il\'nin 1453\'teki adıyla Konstatinopl\'u kuÅŸatma altına aldığı günlerde, kentte bulunuyordu; kent Türklerin eline geçinceye kadar da orada kalmış ve yaÅŸananları kendi bakış açısından gün gün not etmiÅŸtir. (Arka Kapak)
HABER Fetih 1453 rekorları alt üst etti Sondevir 21 Åžubat 2012 Kampanyasıyla günlerdir konuÅŸulan Fetih 1453\'ü 4 günde 1.400.253 kiÅŸi izledi. Türkiye genelinde 850 salonda gösterime giren \'Fetih 1453\'ün 4 günlük seyirci rakamı 1.400.253 kiÅŸi olarak açıklandı. Filmin haftasonu seyirci sayısı ise 1 milyon 157 bin seyirci. YönetmenliÄŸini Faruk Aksoy\'un yaptığı \'\'Fetih 1453\'\' filminde, Devrim Evin, İbrahim Çelikkol, Dilek Serbest, Recep AktuÄŸ, Erden Alkan\'ın yanı sıra geniÅŸ bir oyuncu kadrosu bulunuyor. İlk haftasonu açılış rekoru kıran filmler listesinde birinci sırada 1 milyon 209 bin seyirci ile \'Recep İvedik 2\' yer alıyor. İkinci sıraya Fetih 1453 yerleÅŸirken, onu 1 milyon 153 bin seyirci ile \'Recep İvedik 3\' ve 1 milyon 99 bin seyirci ile \'Kurtlar Vadisi: Irak\' takip ediyor.
Sinema\'da Fetih heyecanı 17 Åžubat 2012 Merakla beklenen \'Fetih 1453\' dün Türkiye genelinde saat 14.53\'te gösterime girdi. 134 sinemada, 850 salonda seyredilen film, 17 milyon dolarlık bütçesiyle Türk sinemasının en pahalı yapımı oldu.Faruk Aksoy\'un yönetmenliÄŸini yaptığı \'Fetih 1453\' daha çok savaÅŸ sahneleri ve görsel efektlerinin baÅŸarısıyla öne çıkıyor. Devrim Evin (Fatih Sultan Mehmet), İbrahim Çelikkol (Ulubatlı Hasan), Dilek Serbest ile Recep AktuÄŸ\'un oynadığı film, Hollywood standartlarına ulaÅŸan görselliÄŸi ile akıllarda kalıyor. Ancak \'Fetih 1453\' bir asırlık Türk sineması için bir ilk deÄŸil. Daha önce \'İstanbul\'un Fethi\' adlı film, 1951\'de çekilmiÅŸti. Merakla beklenen \'Fetih 1453\' dün Türkiye genelinde saat 14.53 seansında gösterime girdi. Bütçesi ve teknoloji kullanımı açısından bir \'ilk\' olan \'Fetih 1453\', bir asırlık Türk sineması için ise ilk deÄŸil. \'İstanbul\'un Fethi\' adlı film, tam 61 yıl önce, 1951\'de çekilmiÅŸti. TSK ve Demokrat Parti hükümetince desteklenen Aydın Arakon\'un yönettiÄŸi filmde Sami AyanoÄŸlu (Fatih Sultan Mehmet), Turan SeyfioÄŸlu (Ulubatlı Hasan), ReÅŸit Gürzap (Çandarlı Halil PaÅŸa), Cahit Irgat (İmparator Konstantin) ve Sait YaÅŸmaklı (Molla Gürani) rol almıştı. DİNÎ REFERANSLARA VURGU Çılgın Dersane filmlerinin yönetmeni ve Recep İvedik filmlerinin yapımcısı Faruk Aksoy imzalı \'Fetih 1453\', öncelikle Fatih Sultan Mehmet\'i ve Fetih\'i anlatırken dinî referansları ön plana çıkarmasıyla dikkat çekiyor. MeÅŸhur \'Konstantiniyye\'nin fethi\' hadis-i ÅŸerifiyle açılan film, Fatih\'in doÄŸumu ve fethin gerçekleÅŸmesini de buna dayandırıyor. Her filmde yaptığımız gibi özet geçmek burada gerekli deÄŸil. Zira hepimiz biliyoruz ki, İstanbul fethediliyor! Herhalde kimse \"Filmin sonunu niye söyledin?\" demeyecektir. Zaten filmin olay örgüsünden ziyade, \'nasıl\' çekildiÄŸi, hikâye anlatımında nelere dikkat edildiÄŸi, fetih gibi bir olayı anlatırken senaryonun hangi çatışma unsurlarından beslendiÄŸi merak ediliyordu. Ve tabii ki, görsel efektler ile teknoloji kullanımında filmin hangi kalitede olduÄŸu... \'Fetih 1453\', görsel ve teknolojik açıdan Hollywood standartlarını yakalayan bir yapım. Bu konuda filme iyi para yatırıldığını ve perdede bunun karşılığının alındığını görüyoruz. MeÅŸhur \'ÅŸahi\' topunun da yer aldığı savaÅŸ sahneleri görsel yönden çok baÅŸarılı. Bilgisayar efektleri birkaç yerde kendini belli etse de, genel olarak standartların üstünde. Filmin en önemli yanı, hikâyesini anlatırken dinî referanslara yaptığı vurgu. \'Fetih 1453\', Fatih\'in ÅŸahsına ve muhafazakâr kodlara hassasiyetli bir yaklaşım sergiliyor. Filmin \'aÅŸk\' yükünü Ulubatlı Hasan karakterine havale eden senaryo; Fatih Sultan Mehmet\'i, \"Ya ben İstanbul\'u alırım ya İstanbul beni.\" sözünden hareketle \'gözü fetihten baÅŸka bir ÅŸey görmeyen\' padiÅŸah olarak resmediyor. Aslında iyi gibi gözüken bu durum, Fatih\'i olduÄŸundan farklı, hatta biraz \'takıntılı\' bir ÅŸekilde perdeye yansıtıyor. Öte yandan karakter yönüyle elle tutulur bir tek Fatih var. Vezirler, Gülbahar Hatun, İmparator Konstantin ve onun danışmanları dâhil diÄŸerleri karakter deÄŸil, \'tip\' olarak kalıyor. Filme son 10 dakika giren AkÅŸemseddin tiplemesi ise bir karikatürden öte geçemiyor. Ulubatlı Hasan ayrı bir bahsi hak ediyor. Fatih\'e kılıç kullanmayı öÄŸreten yakın arkadaşı olarak gördüÄŸümüz Ulubatlı Hasan, filmin ilerleyen bölümlerinde birden \'Fatih\'in Fedaisi Kara Murat\' moduna dönüyor. \'Kahpe Bizans\'ın güzel kızı\' da top ustası Urban\'ın kızı Era oluyor. Bizans demiÅŸken, İmparator ve danışmanları da senaryonun diyalog zaafından nasibini alıyor. Maalesef, tarihi filmlerde karakter oluÅŸturma ve diyalog yazma konusunda hâlâ \'Kara Murat\'ın çok da ilerisine gidemediÄŸimiz tescil edilmiÅŸ oluyor \'Fetih 1453\' ile. Filmin diyalogları ve kelime hazinesi tamamıyla günümüzün \'dizi dilinden\' besleniyor. Sözün özü; \'Fetih 1453\' bütçe, görsellik ve teknoloji kullanımı açısından tarihî film türünde sinemamız için standartların çok üstünde bir yapım. Senaryo, karakter ve diyaloglar açısından ise hayli sıkıntılı. Öte yandan, Fatih Sultan Mehmet\'e saygılı yaklaşımı, dinî referanslara yaptığı özel vurgu ve finalindeki evrensel mesajıyla takdiri hak ediyor. Nihayetinde sadece ismi ve \'tahminî\' bütçesiyle bile kendi seyircisine ulaÅŸacak bir yapım. Fetih, üç yılda çekildi 14.53\'te gösterildi 17 milyon dolarlık \'tahminî\' bütçesiyle \'Fetih 1453\' Türk sinemasının en pahalı yapımı oldu. Faruk Aksoy\'un yönettiÄŸi film, 134 sinemada 850 salonda dün aynı anda saat 14.53\'te gösterime girdi. Film ekibinin de katıldığı \'basın gösterimi\' bile NiÅŸantaşı City Life sinemalarında filmin ilk seansında yapıldı. Ancak yaÅŸanan izdiham ve basının yoÄŸun ilgisi sebebiyle \'Fetih\' gecikti. Film baÅŸladığında saatler 14.58\'i gösteriyordu.
HABER Fetih 1453, tüm zamanların seyirci rekorunu kırdı 5 Mart 2012 \'Fetih 1453\' beklenen rekoru, 4 milyon 651 bin seyirci ile 3. haftasında kırdı ve tüm zamanların en fazla izlenen filmi oldu. Gösterime girdiÄŸi günden beri farklı vesilelerle tartışılan ve sürekli medyada yer bulan Fetih 1453, 3. haftasında 4 milyon 651 bin seyirciye ulaÅŸarak rekor kırdı. Türk sinema tarihinin en çok seyirci toplayan filmleri listesinde Fetih 1453\'ün ardından 4 milyon 333 bin seyirci ile Recep İvedik 2, 4 milyon 301 bin seyirci ile Recep İvedik, 4 milyon 256 bin seyirci ile Kurtlar Vadisi: Irak izliyor. YönetmenliÄŸini Faruk Aksoy\'un yaptığı \'\'Fetih 1453\'\' filminde, Devrim Evin, İbrahim Çelikkol, Dilek Serbest, Recep AktuÄŸ, Erden Alkan\'ın yanı sıra geniÅŸ bir oyuncu kadrosu bulunuyor. En fazla izlenen filmler: 1- Fetih 1453 - 4.651.715 2- Recep İvedik 2 - 4.333.144 3- Recep İvedik - 4.301.693 4- Kurtlar Vadisi: Irak - 4.256.567 5- G.O.R.A. - 4.001.711 6- Eyyvah Eyvah 2 - 3.947.988 7- Babam ve OÄŸlum - 3.838.965 8- A.R.O.G. - 3.707.086 9- New York\'ta BeÅŸ Minare - 3.474.495 10-Recep İvedik 3 - 3.225.913
HABER Fetih 1453, Amerika\'da izlenme rekoruna koÅŸuyor 9 Mayıs 2012 Fetih 1453 filmi ABD\'deki sinemalarda 2 haftada 10 bin kiÅŸi tarafından seyredildi. New York ve New Jersey eyaletlerinde 4 sinemada gösterime giren film 2 haftada 10 bin kiÅŸi tarafından izlenerek doluluk oranı açısında en fazla izlenen Türk filmi oldu. Filmi New Jersey\'de seyreden Richard adlı Amerikalı sahnelerin çok gerçekci olduÄŸunu daha önce bu tarz bir Türk filmini hiç seyretmediÄŸini söyledi. Fetih 1453, 18,2 milyon dolarlık maliyetiyle en pahlı Türk filmi unvanına sahip olmuÅŸtu. Film yapımcısı Faruk Aksoy filmin 6 milyonu aÅŸan izleyicisine karşın hâlâ kâr etmediÄŸini, film haklarının 40 küsur ülkeye satıldıktan sora kâra geçebileceÄŸini söylemiÅŸti.
HABER Fatih dönemi belgeleri kitaplaÅŸtırıldı 25 Nisan 2013 Resmi arÅŸivlerde az sayıda bulunan Fatih Sultan Mehmet dönemine ait 150 belge, bir kitapta toplandı Fatih Sultan Mehmet dönemine ait Türkiye ve çeÅŸitli ülkelerdeki arÅŸivlerden örnekleri alınan 150 belge, kitaplaÅŸtırılarak vatandaÅŸlara ücretiz dağıtılacak. Yazar Ebul Faruk Önal, Gebze Belediyesi tarafından baÅŸlatılan proje kapsamında, Devlet ArÅŸivleri Genel MüdürlüÄŸü Osmanlı ArÅŸivi Daire BaÅŸkanı Dr. Önder Bayır, Kırklareli Üniversitesi\'nden Yrd. Doç. Dr. RaÅŸit GündoÄŸdu ile Fatih Sultan Mehmet dönemine ait belgelerle ilgili bir çalışma yaptıklarını söyledi. Önal, BaÅŸbakanlık Osmanlı ArÅŸivi, Topkapı Sarayı ArÅŸivi, Sabancı Müzesi, Venedik ArÅŸivi ve Dubrovnik ArÅŸivi\'nden, ferman, berat, hüküm, vakfiye, hüccet, döneme ait defter örnekleri ve vakayinamelerde yer alan Fatih Sultan Mehmet\'le ilgili görsel malzemelerin de bulunduÄŸu 150 belgeye ulaşıldığını kaydetti. Belge örneklerinin, \"Fatih Sultan Mehmet Dönemi Osmanlı ArÅŸiv Belgeleri\" adlı kitapta bir araya getirildiÄŸini dile getiren Önal, kitabın, Fatih Sultan Mehmet\'in ölümünün 532. yılı dolayısıyla vefat ettiÄŸi Hünkar Çayırı\'nda 1-3 Mayıs\'ta düzenlenecek programda, vatandaÅŸlara ücretsiz dağıtılacağını anlattı. Önal, Osmanlı devleti arÅŸiv kaynaklarının, Kanuni Sultan Süleyman ile çoÄŸalmaya baÅŸladığını dile getirerek, önceki dönemlere ait belge örneklerinin sayılabilecek kadar az olduÄŸunu bildirdi. |